Myynnin TOPPIS-koulutus - ainutlaatuinen menestystarina

  • Ryhmäkuvaan koulutuksen päätöstilaisuudessa asettuivat tutkinnon osaan valmistuneet opiskelijat työpaikkaohjaajiensa ja kouluttajansa kanssa.
  • Toni Taurovaara suoritti yhden tutkinnon osan myynnin ammattitutkinnosta ja jatkaa tutkinto-opinnot loppuun TAKKissa.
  • Tampereen Kontin projektipäällikkö Jaakko Mantere kiitteli päätöstilaisudessa TAKKia ja TE-toimistoa hienosta yhteistyöstä TOPPIS-koulutuksen aikana.
  • TE-toimiston näkökulmasta myynnin TOPPIS-koulutus on ainutlaatuinen, kun yhdeksän kymmenestä opiskelijasta jatkaa suorittamaan tutkinnon loppuun.

TAKK on jo useamman vuoden ajan järjestänyt yhteistyössä TE-toimiston kanssa koulutuksia TOPPIS-mallilla. Toukokuussa päättyi ensimmäinen myynnin ammattitutkinnon ympärille toteutettu koulutus, jossa työnantajana toimi SPR:n Kontti. Kontin tavoitteena palkkatukityöllistämisen ja koulutuksen yhdistämisessä on tarjota hyvä pohja lähteä eteenpäin. 

- TOPPIS-malli toimii meille erityisen hyvin. On hienoa, kun voimme työpaikan lisäksi tarjota myös koulutusta siihen oheen, kertoo Tampereen Kontin myymälänhoitaja Riikka Mark.

Hyvä porukka

Opiskelijat suorittivat puolen vuoden aikana työn ohessa myyntiin valmistautuminen -osatutkinnon myynnin ammattitutkinnosta. Ainutlaatuista oli se, että koko kymmenen hengen porukka sai tutkintonsa suoritettua.

- Meillä oli tosi hyvä ryhmähenki, ja se oli varmasti yksi tekijä siinä, että kaikki saivat tutkinnon osan tehtyä, kertoo Toni Taurovaara.

Samoilla linjoilla olivat myös vastuukouluttajana toiminut Tea Nikkilä sekä työpaikkaohjaajat Riikka Mark ja Tapani Lamminpää.

- Porukassa näkyi hyvä, positiivinen tekemisen meininki ja eteenpäin menemisen halu. Se heijastui meillä koko työyhteisöön positiivisena fiiliksenä, toteaa Kontin projektipäällikkö Jaakko Mantere.

Koulutusta työn ohessa

Taurovaara sai TE-toimistosta vinkin koulutuksen alkamisesta, päätti hakea ja tuli valituksi. Työn, opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen vaati vähän järjestelemistä, mutta sujui loppujen lopuksi hyvin. Lähipäiviä koulutuksessa oli 1-2 kuukaudessa.

- Lähipäivissä opiskeltiin teoriaa, mm. myynnin tunnuslukuja ja kannattavuutta sekä asiakaspalvelua ja perustietotekniikkataitoja, Taurovaara kuvailee.

Suurin osa koulutusajasta opittiin työssä Tampereen Kontissa. Tehtäviin kuului mm. myyntiä, asiakaspalvelua ja varaston hoitotehtäviä. Taurovaara oli tyytyväinen monipuoliseen työnkuvaan ja vastaavantyyppistä vaihtelevaa myyntityötä hän haluaisi tehdä myös tulevaisuudessa.

- Ensin suoritan kuitenkin myynnin ammattitutkinnon loppuun. Koulutus käynnistyy elokuussa.

Samalla tavalla tutkinnon jatkaa loppuun yhdeksän nyt valmistuneesta kymmenhenkisestä ryhmästä. Se on TE-toimiston asiantuntija Mauri Vintolan mukaan ainutlaatuista.

- Mistään aiemmasta TOPPIS-koulutuksesta ei näin monella ole ollut suoraa jatkopolkua eteenpäin, Vintola vahvistaa.

Motivaatio ykkösasia

TOPPIS-koulutuksessa yhdistyvät palkkatuettu työ ja ammatillinen koulutus. Sen avulla tuetaan syystä tai toisesta pidempään työmarkkinoilta poissaolleita palaamaan työelämään. Edellytyksenä on oikeus palkkatukeen eli takana on yleensä pidempi työttömyysaika. Palkkatukioikeus selvitetään TE-toimistossa, mutta lopullisen valinnan tekee työnantaja.

Kontin tapauksessa projektipäällikkö Jaakko Mantere haastatteli hakijat ja samassa yhteydessä myymälänhoitajat Riikka Mark ja Tapani Lamminpää esittelivät työpaikan tilat ja toiminnot.

- Meille on tärkeää, että rekrytoitava henkilö tietää tarkalleen, mihin on tulossa. Jos esittelyn aikana herää tunne, että Kontti ei olekaan oikea paikka, niin se saa reilusti myöntää, Mark kertoo.

- Motivaatio, halu tulla meille töihin on ykkösasia, kun palkkaamme uutta työntekijää.

Markin mukaan työpaikkaohjaajana on aitiopaikalla, kun saa seurata, kuinka ihmiset kehittyvät työssään. Se pistää ohjaajankin pinnistelemään ammatillisesti, kun koko ajan on pystyttävä tarjomaan jotain uutta osaamista.

Kouluttaja Tea Nikkilä kiitteleekin Kontin väkeä: opiskelijoita tuettiin erinomaisesti tutkinnon suorittamisessa ja työpaikkaohjaajat hoitivat hienosti opiskelijoiden opastuksen ja arvioinnin. 

- Tämä oli oppilaitoksen ja työpaikan yhteistyötä parhaimmillaan, Nikkilä summaa.