Simulaattorit ajoharjoittelun tukena kuljetusalalla

TAKKin kuljetusalan koulutuksissa on opetuskäytössä kaksi ajoneuvosimulaattoria, joita hyödynnetään limittäin varsinaisen ajoharjoittelun kanssa.  Omissa tiloissa, Nirvassa, opiskelijoiden käytössä on uusi, toukokuussa 2015 hankittu ajoneuvosimulaattori, ja Hervannasta Tredun tiloista löytyy TAKKin ja Tredun yhteiskäytössä oleva simulaattori. Oman simulaattorin myötä opiskelijoiden harjoittelumahdollisuudet moninkertaistuvat aiempaan verrattuna.

Simulaattoriopetuksen paras puoli on, että harjoituskertoja voi olla vaikka kuinka monta. Bensaa ei kulu eikä ympäristöä kuormiteta, kun käsittelytreeniä tehdään simuloidusti. Simulaattorilla päästään myös harjoittelemaan tilanteita, joita ei oikean auton ratissa voisi kokeilla. Virheet ovat sallittuja eikä niistä aiheudu vaaratilanteita.

Ajoneuvon käsittely vaatii toistoja

Molemmilla simulaattorilla harjoitellaan kuorma- ja yhdistelmäajoneuvoilla ajamista. Lisäosana TAKKin omassa simulaattorissa on puutavara-auton hallintalaitteisto, ja Hervannassa mm. aurausvarustus.

- Simulaattorilla treenataan erityisesti auton käsittelyä, esim. peruuttaminen on monelle opiskelijalle haastavaa. Oman simulaattorin ansiosta harjoitusta voidaan toistaa niin monta kertaa, että liikeradat tulevat selkärangasta, kertoo koulutussuunnittelija Tero Suutarinen.

TAKKin omassa simulaattorissa voi hyödyntää valmiita harjoituksia tai kouluttaja voi rakentaa haluamansa harjoituksen tarpeen mukaan. Jokaisella opiskelijalla on muistitikku, johon harjoitukset tallentuvat, ja niitä voidaan tarkastella jälkikäteen yhdessä kouluttajan kanssa.

- Simulaattori sopii hyvin myös opiskelijoiden itsenäiseen ajoharjoitteluun, mutta silloinkin harjoitukset käydään jälikäteen yhdessä läpi. 

Kouluttaja ohjaa ajoharjoitusta

Vieläkin aidompaan ajokokemukseen päästään Hervannasta löytyvällä simulaattorilla. Siinä kuljettaja istuu aidosta kuorma-auton hytistä tehdyssä ajoympäristössä, ja kouluttaja ohjaa ajotilannetta viereisestä huoneesta. Ajotuntuma on mahdollisimman lähellä todellista, kun hytti myötäilee ajoliikettä ja avautuva maisema imee sisäänsä.

- Simulaattori mahdollistaa monenlaiset ajoharjoitukset. Kouluttaja pääsee ohjelmoimaan mm. keliolosuhteet, ajoympäristön, auton ja lastin painon sekä ajon aikana eteen tulevat, yllättävät tilanteet, kertoo Suutarinen.

- Olosuhteita voi muuttaa myös kesken harjoituksen, esim. lisätä liukkautta, laittaa esteitä matkan varrelle tai ohjelmoida autoon vikatilanteita samaan tapaan kuin liukkaus, hirvi tai jarruvika voi yllättää kuljettajan liikenteessäkin.

Liukkaan kelin ajoa ei isoilla autoilla välttämättä päästä harjoittelemaan aidossa ympäristössä ollenkaan, mutta simulaattorille sekään ei ole ongelma. Simulaattori taipuu myös erikoiskuljetusten harjoitteluun ja lumen auraukseen. Aurausvarustusta ei ajoneuvosimulaattoreista löydy Suutarisen mukaan maailmassa mistään muualta.

Kamera kuvaa opiskelijan toimintaa ratissa, ja kouluttaja ohjaa opiskelijan tekemistä mikrofonin välityksellä koko harjoitusajon ajan. Ajon jälkeen koko tilanne voidaan katsoa yhdessä ja käydä läpi, mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja miten. Harjoitusta vaativat tilanteet voidaan ottaa uusiksi.

- Simulaattorilla saatu kokemus näkyy aidoissa ajotilanteissa varmempina ja vaakampina ajo-otteina, Suutarinen summaa hyödyt.