Liiketoiminnan ammattitutkinnon myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalan suorittaneella on osaamista myynnistä, markkinointiviestinnästä tai näistä molemmista. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointia sekä myyntiä, seurata toimenpiteiden tuloksellisuutta ja kehittää asiakaskokemusta.

Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala opiskellaan TAKKissa yleensä oppisopimuksella tai omaehtoisena koulutuksena alan työpaikassa. Osia tutkinnosta on joissakin tilanteissa mahdollista suorittaa myös koulutussopimuksella.

Tutkinnon näytöt suoritetaan aina aidoissa myynnin ja/tai markkinoinnin työtehtävissä.

Liiketoiminnan ammattitutkinto, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalan sisältö

Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, liiketoiminnan ammattitutkinto muodostuu kolmesta tutkinnon osasta.

Pakollinen tutkinnon osa

  • Liiketoiminnan tehtävissä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat 1 (valitaan yksi)

  • Markkinointiviestinnän toimeksianto
  • Myynnin ja asiakaspalvelun suunnittelu ja toteuttaminen

Valinnaiset tutkinnon osat 2 (valitaan yksi)

  • Asiakashankinta
  • Asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu
  • Projektinhallinta
  • Ratkaisumyynti
  • Tapahtumatuotanto
  • Tilan ja esillepanon visuaalinen suunnittelu ja toteutus
  • Tuoteryhmätyöskentely

Myyntiin liittyvät tutkinnon osat soveltuvat päivittäis- tai erikoistavarakaupassa tai B2B-puolella myyntitehtävissä työskenteleville. Koulutus ja tutkinnon suorittaminen vahvistavat osaamista myynnin suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Markkinointiin liittyvät tutkinnon osat soveltuvat myymälämarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän tehtävissä toimiville henkilöille, jotka haluavat syventää osaamistaan viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa.

Koulutuksen sisältö ja opiskelu suunnitellaan opiskelijan aiemman osaamisen, koulutuksen, kokemuksen, työtehtävien ja valittavien tutkinnon osien mukaan.

Alkavat koulutukset

Ei alkavia koulutuksia.