Myyjä Jani Laulajainen viihtyy työssään

Kauppa vei mennessään

Myyjä Jani Laulajainen vihtyy työssään

Loistava työilmapiiri, mukavat asiakkaat ja kaiken kaikkiaan viihtyisä työpaikka. Näin kuvailee työpaikkaansa Jani Laulajainen, joka toimii myyjänä K-Supermarket Länsiportissa Tampereen Tesomalla. Lisäksi kun taskussa on myyjän ammattitutkinto ja rintapieleen on kiinnitetty Palveluosaajapassi, miehen työasiat tuntuvat olevan mallillaan.

- Kauppa on alana kiinnostava. Päivisin toistuvat tietyt arjen kuviot, mutta päivät ovat kuitenkin keskenään erilaisia. On mukavaa palvella asiakkaita, Jani Laulajainen kertoo.

Ensikosketuksen kaupan alaan 25-vuotias Jani sai kauppaoppilaitoksen datanomi-opintojen työharjoittelussa muutama vuosi sitten. Kauppa vei miehen mennessään viimeistään silloin, kun hän aloitti työelämävalmennuksen nykyisessä työpaikassaan tammikuussa 2010. Työelämävalmennuksen jälkeen Jani jäi Länsiporttiin kesätöihin ja on sillä tiellä.

- Olin aluksi hedelmä- ja vihannesosastolla ja nyt työskentelen myyjänä teollisten tuotteiden parissa. Työnkuvaani kuuluu asiakaspalvelua, hyllyttämistä, varaston ylläpitoa ja paluulogistiikkaa, joka tarkoittaa esim. tyhjien lavojen palauttamista toimittajille. Lisäksi vastaan papereista ja eläinten ruoista ja tarvikkeista. Teen myös lomien sijaisuuksia niin maito-osastolla kuin pakaste- ja juomaosastollakin, Jani kertoo työtehtävistään.

- Taidan olla myös sellainen joka paikan höylä, joka vaihtaa tarvittaessa vaikka palaneen lampun, hän lisää pilke silmäkulmassaan.

Infotaulu avuksi arkeen

Osaamista työn tueksi Jani on hakenut TAKKista pariinkin otteeseen. Helmikuussa 2012 hän sai valmiiksi myynnin ammattitutkinnon, jonka hän suoritti oppisopimusmuotoisena koulutuksena. Melko pian sen jälkeen terävöitti palveluosaamistaan Palveluosaajapassin muodossa.

- Aluksi opiskelu työnteon rinnalla vaati totuttelua, mutta alkoi pian sujua mukavasti. Käytännönläheisyys on TAKKin koulutuksissa parasta, esim. palveluosaajakoulutuksessa kehittämistehtävän merkitys oppimisessa on suuri. Myös kouluttajat ovat päteviä.

- Palveluosaajakoulutuksen kehittämistehtävässäni kehitin infotaulun roolia asiakastyytyväisyyden ja henkilökunnan sisäisen viestinnän parantamisessa. Infotaululle kootaan tarjoukset ja muut ajankohtaiset asiat. Tulokset ovat olleet hyviä, Jani kertoo tyytyväisenä.