Yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi ennätysajassa

Pätevät opettajat, hyvät tilat ja hyvä kalusto ovat avaintekijöitä, jotka saivat 22-vuotiaan Tomi Mattilan suorittamaan logistiikan perustutkinnon TAKKissa ennätysajassa. Samoin teki Mattilan kanssa viime syksynä opintonsa aloittanut kahdeksanhenkinen ryhmä kokonaisuudessaan. Tutkinnon suorittamisen lisäksi lähes koko porukka työllistyi saman tien koulutuksen jälkeen.

Koulutus järjestettiin nuorten aikuisten osaamisohjelmarahoituksella, joka on opetus- ja kulttuuriministeriön erillisrahoitusta niiden 20–29-vuotiaiden kouluttamiseen, joilta puuttuu peruskoulun jälkeinen tutkinto. Osaamisohjelma on käynnistynyt vuonna 2013 ja jatkuu vuoden 2016 loppuun asti.

Mutkien kautta toiveammattiin

Mattila tiesi jo peruskoulussa haluavansa kuljetusalalle, mutta ovet sinne eivät auenneet heikon päättötodistuksen takia, ja hän päätyi opiskelemaan metallialaa. Opinnot jäivät kesken, kun ala ei tuntunut omalta.

- TAKKin koulutuksen löysin googlaamalla. Monessa muussa koulussa piti olla jo hakiessa C-kortti, mutta TAKKissa sai suorittaa senkin samalla.

Hakemisessa Mattila pitää tärkeänä sitä, että ei tuijoteta pelkkiä papereita vaan valintaan vaikuttivat ennen kaikkea hyvin sujunut haastattelu ja ajonäyte. Myös opiskelu sujui ihan eri malliin kuin aiemmin.

- Opiskelu oli käytännönläheistä ja koulutukseen sisältynyt teoriakin liittyi alaan. Opintojen etenemiseen vaikutti tietysti myös se, että olin nyt päässyt alalle, jolle oikeasti halusin.

- Opiskeleminen oli rentoa ja aikuismaista. Opettajien kanssa pystyi juttelemaan ja kaikki olivat mukavia, Mattila kertoo kokemuksistaan.

Koulutuksen lyhyt kesto ja tehokas eteneminen takasivat Mattilan mukaan sen, että koko ryhmä jaksoi tutkintoon asti. Tehokkaasta etenemisestä ja tiukasta aikataulusta seurasi se, että löysäilyyn ei ollut varaa; paikalla oli oltava tai jäi auttamatta kelkasta.

Pätevyydet kunnossa

Koulutukseen sisältyi ammattipätevyyksiin liittyviä pakollisia teoriaosuuksia ja paljon ajamista. Mattila sai koulutuksen myötä pätevyyden kuljettaa kaikkea muuta paitsi radioaktiivisia aineita ja räjähteitä. Niihin vaaditaan erikoisluvat.

- Sain koulutuksesta työhöni paljon käytännön juttuja, jotka helpottivat töiden aloittamista. Esimerkiksi ajo- ja lepoaikojen rytmitys on jokaisen kuljettajan pakko osata: niiden noudattaminen on kuljettajan vastuulla.

Mattila työllistyi heti koulutuksen jälkeen kuorma-autonkuljettajaksi Lempäälän autokuljetukselle elintarvikekuljetuksiin. Työpaikan Mattila löysi TE-toimiston nettisivujen avoimista työpaikoista. Yhteydenotto työnantajaan poiki haastattelukutsun ja työsopimuksen.

Mattilan tavoitteena on tulevaisuudessa päästä ajamaan polttoainetta tai puutavaraa yhdistelmäajoneuvolla. Peruskouluaikainen toiveammatti on joka tapauksessa osoittautunut oikeaksi valinnaksi.