Koulunkäynninohjaajan työ palkitsee joka päivä

Johanna Vaalikivi kaipasi uusia tuulia elämäänsä. Takana oli kaksi uraa: toinen liike-elämässä ja toinen lähihoitajana. Vaalikivi alkoi kuitenkin miettimään myös fyysistä jaksamista työelämässä, ja touhuilut lapsenlapsien kanssa saivat pohtimaan alaa, jossa voisi ammatikseen työskennellä lasten kanssa. Niinpä Vaalikivi opiskeli koulunkäynninohjaajaksi TAKKissa.

Koulunkäynninohjaaja on varsinainen moniosaaja, joka toimii opettajan työparina, avustaen oppitunnin toteutumista. 

- Olen alakoulussa mukana kaikissa aineissa. Ylemmillä luokka-asteilla mennään niihin aineisiin, joihin opettaja pyytää ohjaajaa. Matematiikka on ihan lempiaineeni. Tykkään haastaa itseäni siinä aineessa, kertoo Johanna Vaalikivi.

Vaalikivi vakuuttaa, että kaikkea ei tarvitse osata, jotta pärjäisi koulunkäynninohjaajan ammatissa.

- Opin työssäoppimisjaksolla esimerkiksi piirtämään kaavat ja ompelemaan vetoketjun, vaikka olen aina pitänyt itseäni aika onnettomana käsitöissä. On tärkeää kuunnella opettajan ohjeistusta ja siirtää sitten kuulemansa ohjaukseksi oppilaalle. Täytyy myös muistaa, että meillä ei ole opetusvelvollisuutta, se on opettajalla, joka järjestää ja vastaa opetuksesta.

Juuri uuden oppiminen motivoi Vaalikiveä koulunkäynninohjaajan työssä.

- Nautin, kun saan oppia joka päivä jotain uutta, haastaa itseäni kehittymään ja kasvamaan sekä tiedollisesti että taidollisesti, mutta myös ihmisenä. Tämä työ palkitsee koko ajan. Sen minkä annat, saat kaksinkertaisesti takaisin. 

Koulutuksessa epävarmuudet muuttuivat minäpystyvyydeksi

Vaalikivi päätyi opiskelemaan kasvatus- ja ohjausalaa TAKKiin tutustumalla koulutustarjontaan. 

- TAKK tarjosi parhaan vaihtoehdon. Koulutuksen sisältö, aikataulu, joustavuus sekä selkeä, kattava ja informatiivinen verkkoesittely tekivät vaikutuksen. Sain myös erittäin asiantuntevaa palvelua, kun varmistin muutaman asian puhelimitse.

Vaalikivi muistelee lämmöllä opiskeluaikaa TAKKissa. 

- Opiskeluaika oli aivan mahtavaa. Luento, kirja, tenttimateriaalit, työssäoppimisjaksot, kaikki kulkivat lomittain tukien toinen toistaan. Oppimista tuli kuuntelemalla, lukemalla ja käytännön harjoitteluissa, joten tieto ei voinut olla uppoamatta. Ihailen vieläkin, miten taitavasti oppimiskokonaisuus oli rakennettu. 

Myös TAKKin kouluttajat saavat kiitosta. 

- Opettajat olivat kannustavia. Heidän ansiostaan epävarmuudet muuttuivat koulutuksen aikana minäpystyvyydeksi. Koko opiskeluajan oli tunne, että mitä ikinä eteen tuleekin, minulla on opettajien vahva tuki takanani. 

Tiimityötä ja kasvatuskumppanuutta

Koulunkäynninohjaajan työ on monipuolista ja sitä voi tehdä eri tavoin.

- Työtä voi tehdä niin, että on yhden koulun sisällä ja kiertää eri luokissa tai niin, että menee siihen kouluun, johon kutsutaan tarpeen mukaan. Itse olen tällä hetkellä kiinnittynyt yhteen luokkaan, ja luokan sisällä on erityislapsi, kenelle toimin henkilökohtaisena avustajana. Monissa kouluissa toimii myös aamu- ja iltapäiväkerho, jossa pääsee toteuttamaan omaa luovuuttaan lasten ohjatun toiminnan järjestämisessä.

Vaalikiven mukaan jokainen päivä on erilainen, mikä pitää työn mielekkäänä.

- Tämä on tiimityötä parhaimmillaan. Opettajan ja ohjaajan välillä on tärkeää toimiva yhteistyö ja hyvä keskinäinen vuorovaikutus. Yhteistyöllä saadaan valjastettua kaikki voimavarat lasten hyväksi, mikä auttaa myös suunnattomasti työssä jaksamista.

Myös lasten kasvattaminen on tiimityötä. Vaalikivi puhuu kasvatuskumppanuudesta, jota toteutetaan yhdessä vanhempien ja muun kouluhenkilöstön kanssa. 

Lopuksi Vaalikivi tiivistää koulunkäynninohjaajan ammattia harkitseville, mitä taitoja hakijalla tulisi olla.

- Mitään tiettyä taitoa ei tarvitse osata, monista taidoista on toki valtavasti apua ja taitoja oppii työssä. Tärkeimmäksi näen hyvät vuorovaikutustaidot, oikean asenteen ja halun oppia. Niillä pärjää pitkälle.