Koulutukset tukevat HH-kiinteistöpalvelujen toimintaa - osaamista ja itsevarmuutta arjen työhön
HH-kiinteistöpalvelut Oy on tehnyt TAKKin kanssa pitkään yhteistyötä koulutusrintamalla. Asiakkuusjohtaja Risto Vasama muistelee, että yhteistyötä on tehty vuosien varrella kaikkien HH Kiinteistöpalvelut Oy:n palvelutuotteiden osalta.
- TAKKin kanssa reaktiivinen toimintamalli on suorastaan vallitseva ja se on toiminut todella hyvin.
Yksikön päällikkö Katja Saarinen puhuu syvemmästä kumppanuudesta ja arvostaa sen tuomia etuja. Yhteistyökuvioon kuuluu säännölliset tapaamiset TAKKin yrityspalvelutiimin kanssa. Niissä käydään läpi HH Kiinteistöpalvelut Oy:n tilanteet ja erityisesti tietenkin koulutustarpeet.
HH-Kiinteistöpalvelusta osallistutaan myös yhteistyöfoorumeihin, jotka ovat TAKKin ja eri alojen yritysten ja työnantajien tapa vahvistaa vuoropuhelua yritys- ja koulutustoiminnan välillä. Vasama pitää yhteistyöfoorumitoimintaa rakentavana. Vasama nostaa yhteistyöfoorumistoiminnasta esille mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuden koulutuksiin:
- Olemme miettineet koulutussisältöjä: mitä siellä nyt on ja mitä siellä voisi olla tai pitäisi olla tulevaisuudessa.
Soitetaan meidän yhteistyökumppanille
Saarinen kertoo, että TAKKin yrityspalvelutiimille soitetaan tarvittaessa erittäin matalalla kynnyksellä. Kun koulutuksiin liittyvä idea, ajatus tai tarve tulee mieleen, niin yleensä TAKKilaisista löytyy oikea tyyppi, jonka kanssa asiaa päästään edistämään.
- Vastauksia saadaan nopeasti ja asiat menevät eteenpäin, Saarinen kertoo ja tarkentaa, että aktiivisen yhteydenpidon ja suunnittelun ansiosta ennakointi onnistuu yleensä hyvin. Ja kun asiat käydään säännöllisissä palavereissa läpi, niin "kiirehätähommia" ei enää juuri tule.
Koulutusyhteistyön hyödyt
Vasama mainitsee koulutusyhteistyön tärkeimpänä hyötynä sen, että HH-kiinteistöpalveluillla osaaminen on sillä tasolla kuin sen pitää olla. Osaaminen on arvossaan alalla, jossa yrityksen toiminta näkyy asiakkaille erittäin konkreettisesti ja asiakkaat arvioivat toiminnan laatua joka päivä.
- Toinen hyöty on se, että palvelualalla, jossa ihmiset tekevät töitä, resurssien on oltava kunnossa. Osaavaa työvoimaa tarvitaan. Koulutusyhteistyö on äärimmäisen tärkeää palveluliiketoiminnalle ja yritykselle, jonka tärkein voimavara ovat ihmiset, jotka töitä tekevät, Vasama painottaa.
Saarisen mukaan koulutukset ovat välttämättömiä julkishallinnon kilpailutuksissa pärjäämiseksi. Kilpailutuksissa on kovat vaatimukset. Yrityksen työntekijöiltä on löydyttävä riittävästi työkokemusta ja ammattitaitoa. Osaaminen ei kuitenkaan riitä, vaan sen todisteeksi tekijöiltä vaaditaan usein ammatillinen tutkinto.
- Se oli iso sysäys siihen, miksi lähdimme voimakkaasti tekemään ja räätälöimään koulutuksia ja käyttämään esimiestenkin aikaa siihen, että saamme tutkintoja työntekijöille, Saarinen kertoo.
Työntekijät ovat ottaneet koulutukset hyvin vastaan. Opiskeluun ryhtyminen on voinut jännittää, mutta kaikki palaute on ollut lopulta positiivista.
- Kulkuyhteydet TAKKiin ovat nopeat ja helpot ja koulutusten anti on ollut kohdallaan. Asiantuntevat kouluttajat hallitsevat sisällön ja osaavat opettaa niin, että oppeja osataan toteuttaa myös käytännön työssä, Vasama sanoo.
Saarinen kertoo, että työntekijät ovat saaneet paljon itsevarmuutta ja ammattiylpeys on löytynyt.
- Esihenkilönä se on hieno nähdä!
Kouluttaja rekrytoinnin tukena
Saarinen kehuu myös TAKKin Loistoduuniin! -tapahtumia rekrykanavana. HH Kiinteistöpalvelut on Loistoduuneissa aina mukana.
Saarinen kertoo, että kun työnhakijat kohdataan livenä, niin lyhyessäkin keskustelussa selviää, että olisiko HH:lla sopivia töitä hakijalle ja olisiko hakijalla kiinnostusta HH:n töitä kohtaan.
– Sitä kautta saadaan tosi hyviä hakemuksia.