Asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu -valmennus, Liiketoiminnan ammattitutkinto, osa (oppisopimus)
Lähde kehittämään työpaikkasi asiakaskokemusta palvelumuotoilun keinoin!
Palvelumuotoilu on tehokas tapa parantaa asiakaskokemusta ja lisätä palveluiden arvoa. Valmennus tarjoaa sinulle mahdollisuuden syventyä palvelumuotoilun prosessiin, menetelmiin sekä työkaluihin, jotka auttavat sinua kehittämään työpaikkasi palvelua, tuotteita tai sisäisiä toimintamalleja asiakasta kiinnostavaksi ratkaisuksi.
Tavoite
Valmennuksen hyödyt
- Tutustut palvelumuotoilun prosessiin ja sen eri vaiheisiin.
- Saat työkaluja ja menetelmiä, joilla voit hyödyntää palvelumuotoilun prosessia tehokkaasti ja systemaattisesti omassa kehittämisprojektissasi.
- Saat valmiudet luoda alustava projektisuunnitelma omalle palvelumuotoiluprojektillesi.
- Opit kehittämään asiakaslähtöisiä palveluita, tuotteita tai toimintamalleja, jotka perustuvat syvään ymmärrykseen asiakkaistasi.
- Osallistat asiakkaan (sisäisen tai ulkoisen) mukaan kehittämisprosessiin.
- Asiakasymmärrys auttaa tekemään palveluistasi kilpailijoita parempia ja houkuttelevampia.
- Asiakasymmärrys auttaa tunnistamaan palvelun heikkoudet asiakkaan näkökulmasta ja mahdollistaa näin palvelun laadun parantamisen.
- Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan tehokkaita prosesseja, joissa otetaan huomioon Lean-filosofian periaatteet.
- Opit luomaan ja kehittämään innovatiivisia tuoteideoita ja palvelukonsepteja.
- Saat innovointiin uusia työkaluja ja näkökulmia sekä ryhmän ja kouluttajien sparrausapua.
Koulutuksen aikana suoritetaan Liiketoiminnan ammattitutkinnosta tutkinnon osa Asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu 60 osp.
Kohderyhmä
Valmennus on suunnattu kaikille, jotka haluavat syventää osaamistaan palvelumuotoilussa ja haluavat kehittää asiakaslähtöisiä palveluita sekä parantaa organisaationsa kilpailukykyä.
Koulututus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Oppisopimuksessa työajan tulee olla keskimäärin vähintään 25 h/vko. Myös yrittäjille voidaan tehdä oppisopimus.
Toteutus
Palvelumuotoilun projektityöskentelyn eteneminen
- Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoiluprojektin aiheen valinta ja tavoitteiden määrittäminen. - Asiakasymmärrys
Lisätään ymmärrystä asiakkaiden tarpeista osallistaen asiakkaita ja palvelun käyttäjiä. - Palveluratkaisujen tuottaminen
Kerättyyn tietoon perustuen tuotetaan ideoita ja valitaan ideoista parhaat. - Palveluiden prototypointi, testaus ja konseptointi
Testataan palveluratkaisu käyttäjillä arvoa tuottavan palvelukonseptin luomiseksi. - Toteutuksen arviointi
Arvioidaan toteutus tähän mennessä, suunnitellaan ja varmistetaan kehitystyön jatkuminen.
Sisältö
Koulutus sisältää 5 innostavaa valmennuspäivää (klo 9-15).
Ti 21.10.2025
Palvelumuotoilu asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä
- Johdanto palvelumuotoiluun
- Palvelupolku kokonaisvaltaisessa palvelu kehittämisessä
Ti 25.11.2025
Kustannustehokasta toimintaa toimivilla prosesseilla
- Lean Legopelillä sujuvampia prosesseja
- Nopeat kokeilut, hukkien tunnistaminen
Ti 13.01.2026
Menetelmät asiakasymmärryksen syventämiseksi
- Asiakas- ja käyttäjätiedon kerääminen, analysointi ja kuvaaminen
Ti 17.02.2026
Palveluratkaisujen ideointi, testaus, konseptointi ja tuotteistaminen
- Ideointimenetelmät
- Prototypointi
To 26.3.2026
Palvelumuotoiluprojektin esittelyt
- Kehittämisprojektien arviointi ja esittely
- Palvelumuotoiluprosessin hyödyntäminen kehittämisen toimintamallina
Ajankohta
21.10.2025—26.3.2026
Paikka
Lähiopiskelupäivät pidetään TAKKin Nirvan kampuksella, Kurssikeskuksenkatu 11, Tampere
Hinta
Oppisopimuskoulutuksena koulutus on maksuton.
Hakeutuminen
Hakuaika: 28.3.2025—26.9.2025Hae koulutukseen alla olevalla lomakkeella.
It seems that You are from outside EU. Non EU-students are eligible to apply for tailor-made vocational programs. The non-EU programs are always done in collaboration with a local partner. Read more.
Lisätiedot
Kouluttaja Tea Nikkilä
tea.nikkila@takk.fi, puh. 044 7906 429
Kouluttaja Marja Sillanpää
marja.sillanpaa@takk.fi, puh. 044 7906 627
Oppisopimusasiat
Oppisopimuspäällikkö Harri Huhdanpää
harri.huhdanpaa@takk.fi, puh. 044 7906 473
-
Joustava aloitus Majoitus- ja ravitsemisalan esihenkilötyön erikoisammattitutkinto -
Joustava aloitus Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen - Liiketoiminnan perustutkinto, osatutkinto (verkkokurssi) -
Joustava aloitus Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinto, Baarimestari / Tarjoilija (oppisopimus) -
Joustava aloitus Ruokapalvelujen ammattitutkinto, kokki (oppisopimus) -
Joustava aloitus Liiketoiminnan ammattitutkinto, taloushallinto (oppisopimus)