Innostavassa ja käytännönläheisessä valmennuksessa lähtökohtana on oman työpaikkasi palvelun kehittämisidea, jota viet eteenpäin asiantuntijoiden ohjauksessa.

Parannat asiakasymmärrystäsi, perehdyt palvelumuotoilun menetelmiin ja viet eteenpäin omaa kehityshankettasi. Opit hyödyntämään palvelumuotoilu- ja Lean-työkaluja asiakasymmärryksen kehittämisessä. Kehittämisen kohteena voi olla tuote tai palvelu, josta haluat saada entistä toimivamman ja myyvän.

Valmennus soveltuu henkilöille, jotka ovat motivoituneita kehittämään oman yksikkönsä palveluita yhdessä asiakkaiden ja työkavereiden kanssa.

Toteutus

Valmennus sisältää neljä valmennuskertaa ja seminaaripäivän. Valmennuksen kesto on noin viisi kuukautta ja se toteutetaan oppisopimuksella.

Valmennuspäivien aikana työskennellään tiiviisti ja vuorovaikutteisesti. Väliajan tehtävillä kehitetään konkreettisesti oman työpaikan palveluita yhdessä muun työyhteisön kanssa ja opitaan samalla palvelumuotoiluprosessi.

Valmennuksessa suoritetaan Asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu -tutkinnon osa liiketoiminnan ammattitutkinnosta.

Sisältö

  • Palvelumuotoilun KICK-OFF
  • Asiakaskuuntelu palvelupolun kehittämisessä
  • Asiakaspolut kokonaisvaltaisen palvelun kehittämisessä
  • Palveluiden ja sisäisten prosessien kehittäminen leanisti palvelumuotoilun menetelmin
  • Kehittämisprojektien esittely.

Valmennusta toteutetaan myös tilauksesta yrityksille ja muille organisaatioille. Kysy lisää!

Alkavat koulutukset

Asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu -valmennus, Liiketoiminnan ammattitutkinto, osa (oppisopimus)
Tutkintokoulutus
Oppisopimuskoulutus
Ajankohta:
21.10.2025—26.3.2026
Hakuaika:
28.3.2025—26.9.2025

Lähde kehittämään työpaikkasi asiakaskokemusta palvelumuotoilun keinoin!

Palvelumuotoilu on tehokas tapa parantaa asiakaskokemusta ja lisätä palveluiden arvoa. Valmennus tarjoaa sinulle mahdollisuuden syventyä palvelumuotoilun prosessiin, menetelmiin sekä työkaluihin, jotka auttavat sinua kehittämään työpaikkasi palvelua, tuotteita tai sisäisiä toimintamalleja asiakasta kiinnostavaksi ratkaisuksi.

Tavoite

Valmennuksen hyödyt

  • Tutustut palvelumuotoilun prosessiin ja sen eri vaiheisiin.
  • Saat työkaluja ja menetelmiä, joilla voit hyödyntää palvelumuotoilun prosessia tehokkaasti ja systemaattisesti omassa kehittämisprojektissasi.
  • Saat valmiudet luoda alustava projektisuunnitelma omalle palvelumuotoiluprojektillesi.
  • Opit kehittämään asiakaslähtöisiä palveluita, tuotteita tai toimintamalleja, jotka perustuvat syvään ymmärrykseen asiakkaistasi.
  • Osallistat asiakkaan (sisäisen tai ulkoisen) mukaan kehittämisprosessiin.
  • Asiakasymmärrys auttaa tekemään palveluistasi kilpailijoita parempia ja houkuttelevampia.
  • Asiakasymmärrys auttaa tunnistamaan palvelun heikkoudet asiakkaan näkökulmasta ja mahdollistaa näin palvelun laadun parantamisen.
  • Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan tehokkaita prosesseja, joissa otetaan huomioon Lean-filosofian periaatteet.
  • Opit luomaan ja kehittämään innovatiivisia tuoteideoita ja palvelukonsepteja.
  • Saat innovointiin uusia työkaluja ja näkökulmia sekä ryhmän ja kouluttajien sparrausapua.

Koulutuksen aikana suoritetaan Liiketoiminnan ammattitutkinnosta tutkinnon osa Asiakaskokemuksen kehittäminen ja palvelumuotoilu 60 osp.

Kohderyhmä

Valmennus on suunnattu kaikille, jotka haluavat syventää osaamistaan palvelumuotoilussa ja haluavat kehittää asiakaslähtöisiä palveluita sekä parantaa organisaationsa kilpailukykyä.

Koulututus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Oppisopimuksessa työajan tulee olla keskimäärin vähintään 25 h/vko. Myös yrittäjille voidaan tehdä oppisopimus.

Ajankohta

21.10.2025—26.3.2026

Paikka

Lähiopiskelupäivät pidetään TAKKin Nirvan kampuksella, Kurssikeskuksenkatu 11, Tampere

Hinta

Oppisopimuskoulutuksena koulutus on maksuton.

Sisältö

Koulutus sisältää 5 innostavaa valmennuspäivää (klo 9-15).

Ti 21.10.2025 
Palvelumuotoilu asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä

  • Johdanto palvelumuotoiluun
  • Palvelupolku kokonaisvaltaisessa palvelu kehittämisessä

Ti 25.11.2025
Kustannustehokasta toimintaa toimivilla prosesseilla

  • Lean Legopelillä sujuvampia prosesseja
  • Nopeat kokeilut, hukkien tunnistaminen

Ti 13.01.2026
Menetelmät asiakasymmärryksen syventämiseksi

  • Asiakas- ja käyttäjätiedon kerääminen, analysointi ja kuvaaminen

Ti 17.02.2026
Palveluratkaisujen ideointi, testaus, konseptointi ja tuotteistaminen

  • Ideointimenetelmät
  • Prototypointi

To 26.3.2026
Palvelumuotoiluprojektin esittelyt

  • Kehittämisprojektien arviointi ja esittely
  • Palvelumuotoiluprosessin hyödyntäminen kehittämisen toimintamallina

Toteutus

Palvelumuotoilun projektityöskentelyn eteneminen

  • Palvelumuotoilun prosessi
    Palvelumuotoiluprojektin aiheen valinta ja tavoitteiden määrittäminen.
  • Asiakasymmärrys
    Lisätään ymmärrystä asiakkaiden tarpeista osallistaen asiakkaita ja palvelun käyttäjiä.
  • Palveluratkaisujen tuottaminen
    Kerättyyn tietoon perustuen tuotetaan ideoita ja valitaan ideoista parhaat.
  • Palveluiden prototypointi, testaus ja konseptointi
    Testataan palveluratkaisu käyttäjillä arvoa tuottavan palvelukonseptin luomiseksi.
  • Toteutuksen arviointi
    Arvioidaan toteutus tähän mennessä, suunnitellaan ja varmistetaan kehitystyön jatkuminen.

 

Hakeutuminen

Hakuaika: 28.3.2025—26.9.2025

Hae koulutukseen alla olevalla lomakkeella.

 

It seems that You are from outside EU. Non EU-students are eligible to apply for tailor-made vocational programs. The non-EU programs are always done in collaboration with a local partner. Read more.

Lisätiedot

Kouluttaja Tea Nikkilä
tea.nikkila@takk.fi, puh. 044 7906 429

Kouluttaja Marja Sillanpää
marja.sillanpaa@takk.fi, puh. 044 7906 627

Oppisopimusasiat
Oppisopimuspäällikkö Harri Huhdanpää
harri.huhdanpaa@takk.fi, puh. 044 7906 473