Uutiset

TAKK etenee kohti hiilijalanjäljen puolittamistavoitettaan

Uutiset
Hiilijalanjäljen pienentäminen edellyttää jatkossa entistä tarkempaa harkintaa hankinnoissa.

TAKKin hiilijalanjälki laskettiin ensimmäisen kerran vuodelta 2021. Tuolloin tavoitteeksi asetettiin hiilijalanjäljen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä, suhteutettuna suoritettuihin opiskelijatyöpäiviin sekä koko- ja osatutkintoihin.

Uusimman, vuodelta 2024 tehdyn laskennan mukaan TAKK on lähestymässä tavoitettaan. Opiskelijatyöpäiviin suhteutettu hiilijalanjälki on pienentynyt 18 prosenttia ja tutkintosuoritteisiin suhteutettu 15,7 prosenttia edellisestä laskennasta.

– Hiilijalanjälki laskettiin TAKKissa nyt toista kertaa. Vaikka hiilijalanjäljen laskeminen on haasteellista ja vaatii tarkkuutta, on se silti palkitsevaa. Laskennan tuottama tieto ohjaa meitä oikeaan suuntaan kohti entistä vastuullisempaa toimintaa, kertoo kiinteistöpalvelujen sihteeri Inka Ahrens.

Vaikka TAKKin hiilijalanjälki opiskelijatyöpäiviin ja tutkintoihin suhteutettuna pieneni, kokonaisuudessaan hiilijalanjälki kasvoi. Kasvu selittyy koulutustoiminnan volyymin kasvulla. 

– Viime vuonna TAKKin liikevaihto oli suuri, ja hankintojakin tehtiin paljon suuremmalla euromäärällä kuin edellisen laskennan aikana, kertoo TAKKin kiinteistöpäällikkö Raimo Keskinen

TAKKin hiilijalanjälki vuonna 2024 oli 2 526,59 tn CO2eqv, kun vuonna 2021 se oli 2 415,5 tn CO2eqv. Hiilijalanjälki ilmaistaan hiilidioksidiekvivalentteina (CO2eqv), joka kertoo tarkasteltavan kohteen kasvihuonekaasujen vaikutukset ilmastonmuutokseen yhdellä luvulla.

Hankintoihin pureuduttava hiilijalanjäljen pienentämiseksi

Hiilijalanjäljen laskennassa on huomioitu kolme suurta kokonaisuutta: kiinteistöt, hankinnat ja liikkuminen. TAKKin toiminnan suurimmat päästöt vuonna 2024 syntyivät hankinnoista, isoista rakentamiseen liittyvistä investoinneista ja betonijätteen suuresta määrästä. 

Raimo Keskinen ja Inka Ahrens kertovat, että hiilijalanjäljen pienentämiseksi huomiota täytyy kiinnittää jatkossa erityisesti hankintoihin. Hankintojen ja polttoaineiden osuus oli nyt 1113,54 tn CO2eqv eli 44 % koko hiilijalanjäljestä.

– Hankintojen osalta meidän tulisi harkita ympäristövaikutusten arviointien kirjaamista osaksi hankintaperustetta. Eli vaatisimme, että toimittajat pystyisivät kertomaan meille tuotteen tai palvelun hiilijalanjäljen, ja tämä tieto otettaisiin huomioon hankintojen pisteytyksessä, Keskinen kertoo.

TAKKin hiilijalanjälki lasketaan tästä lähtien vuosittain.
 

Henkilöt seisovat oppilaitoksen rakennuksen edustalla, takana näkyvät rakennuksen suuret lasi-ikkunat ja TAKKin logo.

Kuvituskuva.