Shamal Ibrahim opiskeli kielen ja valmistui kiinteistönhoitajaksi

Irakin kurdi Shamal Ibrahim oli Suomeen tullessaan luku- ja kirjoitustaidoton. Kesäkuussa 2020, viisi vuotta myöhemmin, hän valmistui puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnosta kiinteistönhoitajaksi.

Ibrahim ei kotimaassaan ollut käynyt koulua vaan aloittanut työt 6-vuotiaana, hattarantekijänä. Pitkälle työuralle Irakissa on mahtunut myös mm. maalarin, rakennustyöntekijän, sähkö-, lattia- ja autonasentajan, rekkakuskin sekä lammaspaimenen töitä. Suomeen saapuminen pakotti miettimään ammattisuunnitelmia uudelleen.

- TE-toimistossa kysyttiin heti todistuksia – pelkkä työn kautta hankittu osaaminen ei vakuuta.

- Osasin monenlaista, mutta se ei riitä työllistymiseen Suomessa. Halusin päästä nopeasti ammatilliseen koulutukseen, saada tutkinnon ja ammatin, jolla voin työllistyä.

Hän opiskeli aktiivisesti suomen kieltä heti vastaanottokeskuksesta alkaen.

- Kiersin ympäri Tamperetta SPR:n kielikahviloissa, joita järjestettiin kirjastoissa eri puolilla kaupunkia: kolme kirjastoa joka arkipäivä. Aina löytyi joku avulias tamperelainen, joka opasti perille uudessa paikassa.

- Kielen oppiminen on ollut vaikeaa. Samalla olen opiskellut lukemaan ja kirjoittamaan. Ne onnistuvat nyt suomeksi, mutta ei omalla äidinkielellä kurdiksi.

On hyvä olla monta ammattia

Kiinteistönhoitoalan opintoihin TAKKiin Ibrahim päätyi, kun hän katseli oranssipukuista työntekijää työssään ja kuuli kouluttajalta, mistä ammatista oli kyse.

- Halusin tehdä samaa. Hain opiskelemaan maahanmuuttajille suunnattuun kiinteistönhoitoalan koulutukseen TAKKiin ja pääsin mukaan.

Kahden vuoden opintoihin mahtui ammatillisia opintoja, suomen kielen tukea ja työssäoppimista. Haastavimmaksi osoittautui ns. yhteisten aineiden opiskelu, joka tehtiin pääosin verkko-opintoina. Ibrahimin kohdalla yhteisinä aineina olivat suomi toisena kielenä, digitaidot, matematiikka ja englanti.

Kun aikaisempaa koulu- ja opiskelukokemusta ei ollut, opiskelu vaati erityistä paneutumista ja ponnistelua. Neljän pienen lapsen isällä meinasivat välillä loppua päivästä tunnit kesken, mutta kova motivaatio oppia suomen kieli ja opiskella ammatti veivät eteenpäin.

Erityisopettaja Anu Erkinheimo tuli apuun, kun opiskelun, työssäoppimisen ja perheen yhdistäminen alkoi viedä yöunetkin. Ibrahim kiittelee myös kiinteistöalan kouluttaja Juri Mynttistä, joka oli maahanmuuttajaryhmän vastuuopettaja. ESR-rahoitteisen TAHTI-hankkeen puitteissa Mynttinen kehitti opetusmateriaalia ja -menetelmiä niin, että kielitaidon haasteet saatiin ylitettyä.

Nyt Ibrahimin tavoitteena on tehdä kiinteistönhoitajan töitä, mutta myöhemmin kiinnostaa opiskelu rekka-autonkuljettajaksi.

- Ajoin rekkaa kolme vuotta Irakissa, mutta Suomessa tarvitaan pätevyys. Kaksi ammattia on Suomessa hyvä juttu, aikuisena opiskelun löytänyt Ibrahim toteaa.