Tapahtumat

Loistoduuni toi väriä, ämpäreitä ja avoimia työpaikkoja Ideaparkiin

Uutiset
Loistoduuniin!-rekrytointitapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Lempäälän Ideaparkissa perjantaina 22.3. Eri alojen yritykset saapuivat Ideaparkin keskusaukiolle esittelemään toimintaansa ja avoimia työpaikkoja. TAKK vastasi koulutusmahdollisuuksien esittelystä sekä suositusta ämpärionnenpyörästä.

Ideaparkissa tunnustettiin tuttua väriä, kun keskusaukio täyttyi vadelmanpunaisesta väristä. Perjantain kruunasi Loistoduunin oma Onnenpyörä, josta saattoi voittaa ämpärin. Onnenpyörä kiinnosti Loistoduuni-kävijöitä jonoksi asti. Myös avoimia työpaikkoja esittelevät yritykset saivat kuhinaa keskusaukiolle. Paikalle oli saapunut mm. Pirkanmaan Osuuskauppa, Urban Sales, Pancho Villa, N-Clean Oy, Rinta-Joupin Autoliike Oy ja Nordic Sports Brands Oy.

Hektinen ravintola-ala työllistää hyvin

Jemina Kärki ja Hanna Vestman kertovat, että Pancho Villan pisteellä on käynyt varteenotettavia hakijoita tutustumassa avoimiin työpaikkoihin, joita on kokeille, tarjoilijoille ja saliapulaisille useaan eri toimipisteeseen. 

- Työpaikkoja on pääasiassa Pirkanmaalle, mutta QR-koodimme takaa löytyy työpaikkoja ympäri Suomen. Lappeenrannassa on haku auki, Kouvola etsi kesätyöntekijää, Vestman luettelee.

QR-koodit ovat suosittu ja kätevä tapa ohjata Loistoduuni-kävijöitä rekrytoivan yrityksen sivuille, ja niitä näki monien näytteilleasettajien pöydissä.

Kärki kertoo toimivansa keittiöpäällikkönä ja Vestman ravintolapäällikkönä Ideaparkin Pancho Villassa. 

- Jos vain on halua ja kiinnostusta niin meillä on hyvät etenemismahdollisuudet. Meillä on paljon ihmisiä, jotka ovat aloittaneet esimerkiksi tiskauksesta ja salin pöytien siivoamisesta ja sitten he ovat pikkuhiljaa edenneet tarjoilijaksi. Jos on kiinnostunut keittiöpuolesta ja on alkanut opettelemaan sitä, on loppu viimein päässyt työskentelemään kokkina, Vestman kannustaa.

Kärki ja Vestman toivovat reilua, avointa, positiivista ja mukautumiskykyistä työkaveria.

- Ravintola-alalla on aika hektistä ja tilanteet muuttuvat nopeasti. Pitää pystyä menemään mukaan tilanteeseen kuin tilanteeseen, Vestman kertoo.

Motivaatio ja asenne ratkaisee

HR-asiantuntija Laura Miettinen kertoo, että Nordic Sports Brands Oy on tullut Loistoduuniin etsimään osaajia. Nordic Sports Brands tunnetaan Kuntokauppa.fi-nettikaupastaan sekä Tampereella, Kouvolassa ja Vantaalla sijaitsevista myymälöistään. Lisäksi yrityksellä on toimintaa myös Ruotsissa ja Norjassa.

- Tällä hetkellä meillä on toimihenkilö- ja asiantuntijapuolen työpaikkoja tarjolla. Haemme kahta reskontran hoitajaa, kontrolleria ja myös kaupallisen johtajan haku on päällä. Meille tulee myös erilaisia tehtäviä tasaisesti hakuun mm. varastopuolelle, polkupyörämekaanikoille ja asiakaspalvelu-/myyntityöhön.

Miettisen mukaan he korostavat hakijoissa asenteen merkitystä.

- Hyvä asenne työhön, haluaa oppia, kehittyä ja mennä eteenpäin, Miettinen luettelee. Toki tausta, koulutus ja työkokemus merkitsevät moneen rooliin, mutta asenne on tärkein, Miettinen jatkaa.

Entä pitääkö olla urheiluhullu?

- Ei välttämättä, toki siitä on etua, jos tykkää liikunnasta ja on vähän harrastuneisuutta, Miettinen nauraa. Ehkä sitten kokee työnkin jollain lailla merkityksellisemmäksi, jos on harrastuspuolta taustalla ja arvomaailma kohtaa paremmin, mutta ei se mitenkään välttämätöntä ole, Miettinen jatkaa.

Nordic Sports Brands osallistuu ensimmäistä kertaa Loistoduuni-tapahtumaan.

- Tapahtuma vaikuttaa oikein kivalta, järjestelyt ovat toimineet erinomaisen hyvin ja ilmapiiri on hyvä. Myös vastaanotto oli lämmin, kun saavuimme, Miettinen kehuu.

Automyyjä ei ole saippuakauppias

Rinta-Joupin Autoliikkeen Nea Aarnio ja Samuli Nieminen etsivät Lempäälän liikkeeseen automyyjää.

- Meillä on myös avoin hakemus, koska aina etsitään uusia, osaavia ja hyviä työntekijöitä, jatkaa myyntisihteerinä työskentelevä Aarnio.

Aarnio kertoo, että heidät on löytänyt moni potentiaalinen hakija.

- Olemme päässeet antamaan käyntikortteja ja olemme saaneet jo pari hakemusta. QR-koodista pääsee täyttämään avoimen hakemuksen, kertoo Aarnio Loistoduunin mahdollistamista erilaisista rekrytointiväylistä.

Automyyjien työtilanne on hyvä.

- Vaikuttaisi siltä, että aina tarvitaan lisää porukkaa, ainakin meillä Lempäälän liikkeessä, Nieminen kertoo. 

Hyvällä automyyjällä on motivaatio kohdillaan.

- Jos asenne ja motivaatio on oikea niin sillä pärjää jo pitkälle, kertoo itsekin automyyjänä ja myymälävastaavana toimiva Nieminen.

Pitääkö automyyjän tietää paljon autoista?

- Kyllä se auttaa, mutta se ei ole välttämätöntä. Työ on pitkälti asiakkaiden kanssa jutustelua sekä tekstiviesteihin ja sähköposteihin vastaamista.

Entä mikä on suurin harhaluulo, joka liittyy automyyjän ammattiin?

- Se, että automyyjiä pidetään epäluotettavina, sanoo Nieminen hetkeäkään miettimättä.

- Kerromme aina rehellisesti, miten asiat ovat, jatkaa Aarnio.

- Se on meidän firmassamme hyvin vahva periaate, ei ole tarkoitus huijata yhtään ketään, Nieminen komppaa.

Lipevä vanhanajan saippuakauppias ei siis sovellu automyyjäksi. Kaikkien muiden myyntityöstä innostuvien kannattaa kuitenkin pistää hakemusta Rinta-Joupin Autoliikkeelle.

Ämpäreitä ja TAKKin henkilökuntaa Ideaparkin Loistoduunissa.

Loistoduuni toi väriä Ideaparkin keskusaukiolle.

Ämpäreitä, onnenpyörä ja ihmisiä TAKKin Loistoduunissa Ideaparkissa.

Ämpärit olivat TAKKin Onnenpyörän vetonaula.

Näytteilleasettajia TAKKin Loistoduunissa.

Rinta-Joupin Autoliikkeen Samuli Nieminen ja Nea Aarnio hyödynsivät Loistoduuni-tapahtuman mahdollistamia rekrytointiväyliä.

Nainen, mies ja polkupyörä TAKKin Loistoduuni-tapahtumassa.

Nordic Sports Brandsin Laura Miettinen ja Riku Kulmala olivat ensimmäistä kertaa mukana Loistoduunissa.